تبلیغات

خواص میوه ها و سبزیجات مختلف - خواص مواد غذائی:کاکائو ، بمب سلامتی
خواص میوه ها و سبزیجات مختلف

در تحقیقات مختلف به عمل آمده در ارتباط با سلامت غذائی، کاکائو و شکلات در موارد متعدد مفید دانسته شده اند. کاکائو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. کاکائو ممکن است یکی از عوامل پائین نگه داشته شدن فشار خون باشد. کاکائو باعث کاهش احتمال لخته شدن خون و انسداد رگها می شود که به نوبه خود باعث می گردد احتمال بروز سکته قلبی کاهش یابد. هرچه شکلات رنگ تیره تری داشته باشد و از کاکائوی تخلیص شده تری استفاده شده باشد، مزایای آن نیز بیشتر است.
• حدوداً 50 درصد از دانه های کاکائو از چربی تشکیل شده است که بیشتر شامل دو اسید چرب اشباع شده موسوم به اسید پالمیتیک4 و اسید استئارییک5 و یک اسید اشباع نشده مونو موسوم به اسید اُلیک6 می باشد. چربی کاکائو به خودی خود باعث افزایش کلسترول خون نمی شود. اما وقتی به کاکائو شیر یا دیگر چربیها اضافه شود، این چربی اضافی ممکن است اثر منفی بر سطح کلسترول خون داشته باشد. قسمت عمده این چربی در پروسه خشک کردن و آسیاب کردن دانه های کاکائو، گرفته می شود. پودر کاکائو بین 10% تا حداکثر 25% چربی دارد.
• دانه های کاکائو دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند. بیشتر این کربوهیدرات به صورت نشاسته، فیبر محلول و غیر محلول است. تنها بخش اندکی از این کربوهیدرات به صورت قند ساده است، لذا در حین ساخت شکلات شکر به کاکائو اضافه می شود.
• دانه های کاکائو دارای مقدار زیادی پلی فنول می باشند که دارای خواص آنتی اکسیدان است و برای سلامتی مفید می باشد.
• دانه های کاکائو دارای مقدار بسیار کمی، به مراتب کمتر از قهوه و چای، کافئین هستند.
• تئوبرومین7 یک آلکالوئید تلخ (همچون کافئین) است که کمی مدر است و باعث تحریک دستگاه دفع ادرار می شود. لازم به ذکر است که تئوبرومین می تواند برای حیوانات خانگی همچون گربه ها، طوطی ها و سگ ها خطرناک باشد8.
• کاکائو دارای مقداری ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C و ویتامین E است.
• کاکائو مقدار زیادی مواد معدنی شامل منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منگنز نیز دارد.
• كاكائو و شکلات چه خواصى دارند؟
شکلات براى بعضیها غذایى عالى و ایده ال و براى بعضى دیگر غذایى مسموم است ولى حقیقت غیر از این است كاكائو و یا شکلات داراى مواد چربى و پر كالرى است و اگر آن را بعد از غذا بخورند مخصوصا اگر غذاها سنگین و پرچربى باشند دستگاه هاضمه را به زحمت مى اندازد ولى كسانى كه در جاهاى سردسیر هستند و غذاى ساده اى مى خورند و شکلات و كاكائو را به خوبى هضم و تحمل مى كنند و عوارض ناگوارى از مصرف آن در خود نمى بینند. شکلاتى كه شما هم خورده اید مخلوطى است از آرد كاكائو و شكر با حجم كمى كه دارد غذایى كامل است و شانزده گرم آن براى یك لیوان شیر كافى است ؛ زیرا صد گرم شکلات داراى پانصد كالرى حرارت است . شکلات به علت چربى زیادى كه دارد هضم آن مشكل است و چون قابض است تولید یبوست مى كند. كسانى كه ورم مفاصل و رماتیسم دارند و یا از نظر كلیه ها و كبد علیل هستند نباید آن را بخورند. دانه كاكائو داراى پنجاه درصد چربى است . كره كاكائو سفت است ؛ رنگ آن سفید مایل به زردى است ، براق و با بوى شکلاتى است كه طب آن را براى تهیه شیاف به كار مى برند. براى خانمها از آن ماتیك ، كرم و محصولات زیبایى مى سازند، در صنایع عطرسازى هم آن را مصرف مى كنند.
اخیرا كشف كرده اند كه شکلات سرشار از كلسیم و فسفات دوشو است . هم چنین داراى ویتامین ((د)) مى باشد كه این ویتامین براى تهیه كلسیم استخوانها نقش مهمى به عهده دارند. بنابراین شکلات غذایى است كه ضد سستى استخوانها مى باشد و مى توان به بچه ها داد به شرطى كه از مقدار معینى تجاوز نكند.
كاكائو داراى دو درصد ((نئوبرومین )) و ((كافئین )) است كه مصرف آن براى تقویت اعصاب كسانى كه كارهاى فكرى مى كنند مفید است و در عین حال داراى اوكسالات دوكلسیم است كه این ماده ، شکلات را براى كسانى كه نقرس دارند یا چاق هستند و یا امراض كبدى و یا رماتیسم دارند زیانبخش كرده است .
مصرف كاكائو و شکلات براى چه كسانى تجویز مى شود؟
ورزشكاران . كسانى كه كارهاى سخت بدنى مى كنند و احتیاج به غذایى دارند كه با حجم كم ، كالرى زیادى داشته باشد. كسانى كه كارهاى فكرى دارند (به شرطى كه كبد آنها سالم باشد و به مقدار خیلى كم مصرف نمایند.)
كودكان از سه سالگى به بعد (به شرطى كه هر روز از 25 گرم تجاوز نكند و آن هم باید حالت آنها را بررسى كرد كه اگر عكس العمل بدى در آنها ظاهر نمى شود) مصرف نمایند.
كسانى كه به بیمارى قند مبتلا هستند تقویت شوند، اگر دستگاه هاضمه آنها به خوبى كار مى كند مى توانند به اعتدال آن را مصرف كنند.
كاكائو و شکلات را چه كسانى نباید بخورند؟
كسانى كه به بیمارى قند مبتلا هستند زیرا شکلات داراى مقدار زیادى مواد قندى است .
در حال حاضر شکلات هاى مخصوصى براى اشخاص مبتلا به دیابتیك مى سازند كه مقدار قند آن كاهش یافته است .
كسانى كه عوارض كبدى دارند و از آن ناراحت هستند نباید كاكائو و شکلات بخورند.
بطور كلى نباید در پایان غذا، شکلات را به عنوان دسر خورد. زیرا داراى مقدار زیادى چربى است كه هضم غذا را مشكل مى كند.
كسانى كه شکلات گردو یا بادام و یا پسته را شکلات ساده تر ترجیح مى دهند و عقیده دارند زودتر هضم مى شود اشتباه مى كنند زیرا شکلات مایع یعنى آمیخته با شیر و یا آب زودتر از شکلات سفت و مخلوط به بادام و پسته هضم مى شود.
بطور كلى شکلات و كاكائو را باید در فاصله غذا خورد و هر كس هم باید طبیعت خود را امتحان كند و ببیند شکلات و كاكائو با مزاج او سازگار است یا نه ؟




طبقه بندی: خواص کاکائو ، 
برچسب ها: خواص مواد غذائی:کاکائو، بمب سلامتی،  


نوشته شده در تاریخ جمعه 20 فروردین 1389 توسط حسین راشدی


درباره وبلاگ
جستجو
آرشیو مطالب
موضوعات
نویسندگان
آخرین مطالب
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت