تبلیغات

خواص میوه ها و سبزیجات مختلف - خواص قارچ
خواص میوه ها و سبزیجات مختلف

خواص قارچ

قارچ و پروتئین ـ قارچ های خوراكی و مخصوصاً قارچ تازه حاوی مقادیر فراوان پروتئین مورد نیاز بدن است كه از این نظر میزان پروتئین آن حدود 2 برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات می باشد. پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه كه همانا جزء اصلی پروتئین را تشكیل می دهد جزو غنی ترین پروتئین ها محسوب می شوند و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پرتئین گیاهی قرار دارد. از طرفی پروتئین قارچ به دلیل داشتن مقادیر فراوان آب و رطوبت نسبت به سبزیجات و حبوبات بسیار مطبوع و قابل هضم است. به طوری كه 90 ـ 70 درصد قابلیت هضم پذیری دارد. به طور كلی ارزش بالای پروتئین قارچ و قابلیت هضم پذیری بالای آن باعث شده كه مصرف آن برای سالمندان و سالخوردگان بسیار توصیه گردد.
قارچ و دریافت كالری ـ همان طور كه می دانید كربوهیدراتها یكی از مهم ترین منابع انرژی برای بدن هستند. قارچ های خوراكی به علت داشتن 2/4 در صد كربو هیدرات قادرند به طور میانگین 100 كیلو ژول در 100 گرم قارچ، انرژی تولید كنند كه این میزان انرژی در نوع خود بسیار قابل توجه است.
قارچ و چربی ـ یكی از مهمترین ویژگی های قارچ كه باعث شده متخصصین تغذیه آن را بسیار توصیه كنند در صد كم چربی آن است. قارچ های خوراكی دارای درصد بسیار كمی از چربی هستند كه این مقدار در حدود 1% تا 3% وزن تر آن می باشد.
لذا كسانی كه از رژیم غذایی لاغری در برنامه غذایی شان استفاده می كنند می توانند از قارچ بهره ببرند و به هیچ وجه نگران بالا رفتن چربی خونشان نباشند.
قارچ ها و ویتامینهای مورد نیاز بدن ـ مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراكی نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می كند. علاوه بر این قارچ منبع بسیار خوب ویتامین B1 و B2 است. كمبود ویتامین B1 می تواند زمینه ساز بسیاری بری بری باشد . همچنین ویتامین B12 از ویتامین های ضزوزی برای خونسازی به شمار می رود. كمبود ویتامین B12 باعث بروز آنمی و یا كم خونی می شود. به طور كلی مصرف 100 گرم قارچ خوراكی تازه نیاز روزانه افراد بالغ به ویتامینهای محلول در آب را برطرف می كند.
قارچ و عناصر معدنی ـ عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزیجات و میوه جات هم از كیفیت بهتری برخوردار هست، هم از نظر كمیت در سطح بسیار خوبی قرار دارد. قارچ خوراكی دارای میزان چشم گیری پتاسیم، آهن و مس است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور كامل تأمین كند. كلاهك قارچ سرشار از فسفر است.
سایر تركیبات قارچ های خوراكی ـ اسید فولیك: یكی از مهمترین تركیبات موجود در قارچ كه بسیار مورد توجه قرار می گیرد اسید فولیك موجود در آن است. در حال حاضر یكی از مهم ترین علت های كم خونی در افراد به خصوص در خانم های باردار كمبود اسید فولیك است.
قارچ های خوراكی به سبب داشتن مقادیر فراوان اسید فولیك از جمله بهترین منابع غذایی برای این دسته از افراد محسوب می شود
لوواستاتین: از جمله تركیبات مهم موجود در قارچ همین لوواستاتین است. قارچ ها به طور طبیعی تولید لوواستاتین می كنند و این تركیب بسیار در كاهش چربی و كلسترول خون می تواند مؤثر واقع شود.
بیوفریولید: در قارچ تركیبی به نام بیوفریولید وجود دارد كه از تشكیل مخزن چربی خطرناك در شریانها جلوگیری می كند. این ماده از تشكیل كلسترول های بد خون (LDL )و اسید های چرب در سلولها و خون جلوگیری می كند.
در زمستان قارچ بخورید:
قارچ استخوانها را تقویت می كند، خستگی را برطرف می كند، كمبود ویتامین D را بر طرف می كند. پرتو خورشید در بدن ویتامین D تولید می كند اما در زمستان بدن این وضعیت را ندارد كه از پرتو خورشید به خوبی استفاده كند و ویتامین D تولید كند. پس در زمستان خوردن مواد غذایی توصیه می شود كه دارای این ویتامین باشد. ویتامین D سبب جذب كلسیم در روده می شود تا بالافاصله در استخوانها به مصرف برسد. برای اینكه همه مواد مغذی به بهترین شكل جذب شوند نیاز به ویتامین های گروه «ب» است. قارچ بخشی از این ویتامین ها را تدمین می كند و هر سلول در بدن ما به ویتامین (B2 )قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی كسب كند تا ما زود خسته و كم حوصله نشویم.
قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ آلوده به موادی است كه فقط با پختن از بین می رود اما قارچ هایی كه در واحدهای صنعتی تولید می شوند می توان بدون هیچ مشكلی پس از تمیز كردن مصرف كرد.
توجه: اكیداً توصیه می كنیم كه از خرید قارچهای فله ای به شدت و به جدّ بپرهیزید. صرف نظر از این كه احتمال مسومیت از طریق این نوع قارچها بسیار بالاست كیفیت پایین این قارچها و آلودگی بسیار آنها از جمله مهمترین معضل های این نوع قارچ هاست.
حتماً قارچ مورد نیاز خود را از مراكز معتبر و به صورت بسته بندی های بهداشتی تهیه فرمایید. هر گونه تغییر رنگ ظاهر قارچ و هر گونه احساس مزه نامطبوع باید مورد توجه قرار گیرد و از مصرف آنها خودداری شود. قارچ هایی كه تغییر رنگ داده اند و كلاهكشان سیاه و یا خاكستری شده از كیفیت خوبی برخوردار نیستند.
ـ تحقیقات پزشكی نشان می دهد كه با خوردن قارچ، دستگاه دفاعی بدن تقویت می شود، طول عمر افزایش می یابد، كلسترول خون پایین می آید، گردش خون در بدن بهبود می یابد. ویروسها از بین می رود، از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می شود. قارچ مقدار زیادی كربوهیدرات و آهن دارد پزشكان به بیماران دیابتی و افرادی كه به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و كسانی كه برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند خوردن قارچ را توصیه می كنند.




طبقه بندی: خواص قارچ، 
برچسب ها: خواص قارچ،  


نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 خرداد 1388 توسط حسین راشدی


درباره وبلاگ
جستجو
آرشیو مطالب
موضوعات
نویسندگان
آخرین مطالب
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت